Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Praktické tipy a příklady cvičení (ČJ)

Vyjmenovaná slova

Než začnete procvičovat vyjmenovaná slova, přesvědčte se, že dítě zná jejich význam. Nechte ho nejprve namalovat, co si pod jednotlivými pojmy představuje. Při procvičování vyjmenovaných slov se zaměřte především na ta frekventovaná.

V následujícím cvičení dítě nejprve podtrhne vyjmenovaná a příbuzná slova. Poté mu slova nadiktujte, aby je správně doplnilo do textu.

Je rád, že bydlí blízko školy. Posadili jsme se v obývacím pokoji. Zbývá nám už málo času. Mezi místními obyvateli neměl dobrou pověst. Důchod mu pokryje jen základní živobytí. Byli skutečně neodbytní. Přes týden bydlím na podnikové ubytovně.

Je rád, že ……… blízko školy. Posadili jsme se v ……… pokoji. ………

……… nám už málo času. Mezi místními ……… neměl dobrou pověst.

Důchod mu pokryje jen základní ……… Byli skutečně ………

Přes týden ……… na podnikové ………

Procvičování slovesa být x bít

B –BÝT jako ZÍSKAT, EXISTOVAT BÍT jako TLOUCI, PĚCHOVAT

Už by mohlo být teplo. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

Nemůžeš být chvíli zticha? Bít se v soubojích ho bavilo.

Chceme pobýt asi týden. Nechal si bundu pobít cvoky.

Nabyl značného jmění. Nabil mu hubu.

Přibyl nám kolega. Přibil to hezky rovně.

Odbýt zákazníka tu není zvykem. Odbít míček však nestihl.

Cenu dobyl již popáté. Dobil sis už mobil?

Příklad práce s textem

PALAČINKY – vedlejší věty, popis pracovního postupu

1) Věty rozstříhejte a seřaďte do pracovního postupu.

2) Podle spojovacích výrazů určete věty hlavní a vedlejší.

3) Určete druhy vedlejších vět.

4) Co se tak na konci doučování odměnit palačinkou, kterou si s dítětem vlastnoručně připravíte?

……………………………………………………………………………………………………………………….

Zkontrolujte, zda je pánvička rozpálená.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Když je pánvička rozpálená, vlijte naběračkou těsto.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Hotové palačinky pomažete marmeládou, kterou máme nejraději.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Na pánvičku kápneme trochu oleje, aby se těsto nelepilo.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Pokud je těsto málo sladké, přidáme cukr podle chuti.

………………………………………………………………………………………………………………………

V půllitru mléka rozšleháme 2 vejce, 220g hladké mouky a trochu cukru a špetku soli tak, aby vzniklo hebké tekuté těsto.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Ten, kdo chce otáčet palačinky ve vzduchu, musí pracovat rychle.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Až těsto na pánvi začne tuhnout, otočíme palačinku na druhou stranu.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Nejdříve si připravte všechny suroviny, které budete na výrobu palačinek potřebovat.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Je-li palačinka srolováná, můžeme ji na talíři pocukrovat moučkovým cukrem.

……………………………………………………………………………………………………………………….

Řešení:

1) Nejdříve si připravte všechny suroviny, které budete na výrobu palačinek potřebovat. PK

2) V půllitru mléka rozšleháme 2 vejce, 220g hladké mouky a trochu cukru a špetku soli tak, aby vzniklo hebké tekuté těsto. Příslovečná způsobová

3) Pokud je těsto málo sladké, přidáme cukr podle chuti. Příslovečná podmínková

4) Na pánvičku kápneme trochu oleje, aby se těsto nelepilo. Příslovečná účelová

5) Zkontrolujte, zda je pánvička rozpálená. PT

6) Když je pánvička rozpálená, vlijte naběračkou těsto. Příslovečná podmínková

7) Až těsto na pánvi začne tuhnout, otočíme palačinku na druhou stranu. Přísl. podmínková

8) Ten, kdo chce otáčet palačinky ve vzduchu, musí pracovat rychle. PO

9) Hotové palačinky pomažete marmeládou, kterou máme nejraději. PK

10) Je-li palačinka srolováná, můžeme ji na talíři pocukrovat moučkovým cukrem. Přísl. podmínková

Mohlo by Vás také zajímat:

Doučování českého jazyka

Chyba jako komunikační handicap

Sociokulturní znevýhodnění a možné následky

Romský etnolekt češtiny a jak s ním pracovat

Doporučení při doučování českého jazyka

Práce s chybou

Hodnocení dítěte

Rozvoj čtenářských dovedností

Text byl převzat z  publikace Člověka v tísni Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách.