Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Předškolní kluby a adaptační skupiny pro ukrajinské děti – doporučení

Celý dokument včetně obrazových příloh ke stažení zde.

Tipy pro adaptační skupiny pro předškolní děti z Ukrajiny zpracovala také organizace META. Stáhnou si je můžete zde.

Předškolní kluby

Denní program

Volná hra
Na začátku dne a příležitostně i v průběhu necháme děti volně si hrát s čím si vyberou, nebo ve skupinkách,
popřípadě jim lze nabídnout některou z aktivit – puzzle, vybarvování omalovánek apod.
Ranní kruh + aktuální téma
Nejprve zařazujeme hlavně seznámení – jména (opakovat, vytleskávat).
Učíme se pravidla v klubu – ukázat obrázky, zopakovat pravidlo, spojit s říkankou (viz příloha želvičková, srdíčková, košťátková a kapičková pravidla).
Pokud se toto podaří upevnit, je možné přejít na další téma – barvy, počítání (počítáme děti v kruhu, jen
chlapce, jen dívky, jen dospělé, jen děti) – apod. (viz příloha Tvary).
Nebo můžeme přejít na aktuální téma vyplývající z ročního období a svátků, například:
• roční období (viz příloha Roční období, Aktivity roční období),
• počasí (viz příloha Symboly počasí),
• dny (viz příloha Dny v týdnu),
• Měsíce (viz příloha Měsíce v roce).
Pohybové a hudební aktivity
Ideální jsou ty, které zároveň podpoří rozvoj slovní zásoby, tedy říkanky doplněné pohybovou činností (kolo
kolo mlýnský, hlava ramena kolena palce apod. – viz níže Říkanky pod textem).
Pracovní a výtvarné činnosti
Vyrábění, kreslení, malování – ideálně doplnění tématu, ale není podmínkou, ne vždycky se to nabízí.
Pobyt venku
Hry s míčem, skákání do dálky, panáka, po jedné noze, v pytli, závody v běhu atd.
Program ideálně pár dní opakovat stejný, jednoduchý, postupně přidávat jednotlivě nové činnosti, témata.

Doporučení

Naučit děti hlavní instrukce, pokyny, na které budou reagovat – jednoslovné pokyny, nejprve používat
v jednotném čísle, i když mluvíme na skupinu a maximálně se vyhýbat zdrobnělinám. Používat slova
v základním tvaru – ruce, nohy, pusa apod.
Pokud dítě občasně zařazuje slova z mateřského jazyka, je dobré porozumět, ale nepřizpůsobit se
a nepřejímat. Dát najevo porozumění a zopakovat větu celou v českém jazyce. Není třeba nutit dítě, aby jí
opakovalo také.
Stůj
Trénovat ve třídě, na chodbě, názorně ukazovat, co uděláme, když se ozve Stůj.
Sedni si
Použijeme nějaké značky – židle v kruhu, polštáře nebo jiné podložky na zem a demonstrujeme
pohyb, ozve-li se Sedni si.
Konec hry
Nejlépe signalizuje zvonek, triangl, který zároveň iniciuje k uklízení hraček.
Svačina
Opět použijeme názorně – ukážeme krabičku se svačinou, zvedneme talířky, nebo podložky, které děti použijí
ke svačině, nebo začneme říkankou o mytí rukou a následném jídle.


Pravidla v klubu
Názorně zobrazit – obrázky, krátké pojmenování – začít s pár pravidly, postupně přidávat, jak bude potřeba. Je dobré mít
obrázky na viditelném místě, v rámci ranního kruhu si je opakovat a obracet se k obrázkům.
Kapička nebo mýdlem namydlené ruce = čistota
Smetáček a lopatka = uklízení
Srdíčko, nebo děti, které se objímají = kamarádství
Krátké rytmické říkanky doplněné pohybovými aktivitami
Pravidelným opakováním pomůžeme porozumět změně činnosti. Pravidelné činnosti doprovázíme říkankou,
básničkou, písničkou, signálem (zvoneček, bubínek, xylofon – k různým činnostem jiný signál, nebo říkanka).

Říkanky

Na přivítanou
Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den.
Ruce máme na tleskání, nohy máme na dupání.
Dobrý den, dobrý den, dneska zlobit nebudem.
A dneska si to užijem.


Mytí rukou
To jsou prsty, to jsou dlaně,
mýdlo s vodou patří na ně.
A po mýdle dobré jídlo,
a po jídle zase mýdlo.


Úklid
Pořádek tu musí být, honem hračky uklidit!
Zvedni auto, zvedni míč,
se vším smetím rychle pryč!
Chvíli záda ohýbej,
do pořádku třídu dej!


Svačina
Jídla je třeba,
máslo a chleba
jsou základem,
tak pro ně jdem.


Části těla
Hlava, ramena, kolena, palce,
kolena, palce, kolena, palce,
Hlava, ramena, kolena, palce,
oči, uši, pusa, nos.
Kdo má ruce, tleskat musí,
kdo neumí, ať to zkusí.
Kdo má ruce, tleskat musí,
tlesky tlesky tlesk.
Kdo má nohy, dupat musí…
Kdo má hlavu, kývat musí…
Kdo má zadek, vrtět musí…


Jdeme ven
Máma si notuje,
boty mi obuje
a dá mi bundu,
potom ven půjdu.

Celý dokument včetně obrazových příloh ke stažení zde.