Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Obecné zásady a doporučení při řešení slovních úloh

Připraveno pro webinář Člověka v tísni a Učitelské platformy konaný 13. 4. 2022. Záznam z webináře najdete zde. Lektorka: Hana Zahrádková.

Pokud někomu nejdou slovní úlohy, je dobré začít s jednoduchými slovně zadanými příklady.

Zapiš:                 

Sečti čísla 10 a 15.

Sečti číslo 10 a jeho dvojnásobek.

 Sečti číslo 5 a jeho polovinu atd.

Jednoduše se vrátit do úloh z 1. stupně a řešit úplně primitivní úlohy. Ty ztěžujeme tím, že kromě přirozených čísel přidáváme čísla desetinná, zlomky, záporná čísla a nakonec písmenka a obecné řešení. A také více podmínek, zadání nebo otázek k zodpovězení. A pak začít s jednoduchými příklady: babička má 10 jablek, dědeček o polovinu víc, kolik mají dohromady?

Nechat žáky samostatně tyto úlohy vymýšlet. Svévolné vymýšlení je dobré omezit například tím, že výsledek musí být číslo 7, nebo na výpočet je potřeba rovnice 15+9=24, nebo jeden ze zadaných údajů je 25kilo masa atd.

Velmi často je dobré si i role vyměnit, vy budete řešit a žáci vám to mají opravit. Vy máte dvě možnosti, vyřešit bez problémů, řešit s úmyslnou chybou, řešit s neúmyslnou chybou.

Další osvědčenou možností je řešení zároveň. Osvědčilo se mi sedět naproti, aby mohli v případě potřeby nahlédnout do mého řešení, ale většinou si to zakrývám. Většinou jsou moc rádi, když uděláte chybu a oni vyhrají, ale musí to být chyba neúmyslná, úmyslná je v tomto případě kontra produktivní.

Je dobré, když mají úlohy ze školy pořádně zapsané, protože můžete dobře okouknout, jak paní učitelka úlohy zapisuje a řeší. Každý máme svůj styl a někdy je pak potíž se vejít do toho ze školy. Pokud nejsou schopní si to opsat, ať si půjčí spolužákův sešit nebo ať si vyfotí tabuli ve škole.

Pokud to jde, doučujte jednotlivce. Neruší se vzájemně, nestydí se. Pokud vidíte, že si spíš chce o škole povídat než počítat, vyslechněte si je, možná jste jediný, kdo si s nimi normálně povídá. Někdy se stane, že více povídáte, než učíte, ale to tak prostě někdy je. Nejvíce se mi proto osvědčily pro matematiku dvouhodinovky. Za celou dobu (doučuji 20let) jsem měla jen jednu holčičku za kterou maminka rozhodla, že hodina na počítání stačí, že je pak moc unavená. Ale při normální hodině jsou žáci taky unavení a proto vlastně s vámi trénují. Za dvě hoďky zvládnete spočítat úkol, vysvětlit látku, pokecat a ještě zopakovat něco jiného nebo vyřešit nějakou netradiční zajímavou úlohu na úplně jiné téma. Máte čas a klid na práci. Při doučce 45minut mnohdy nestíháte nic a efektivita vaší práce je někdy nula.

Nebojte se začínat doučování něčím netradičním, zajímavým – řetěz příkladů, šifra, obrázek, tabulka, zvláštní zadání, křížovka apod.

Veďte si doučovací deníček – portfólio (na názvu nezáleží), kam si pište, co jste s kým dělali a jak mu to šlo a pokud mu slíbíte, že příště budete něco probírat, počítat, nebo mu něco donesete, zapište si to a před doučováním si to přečtěte, bude super, že víte, co jste slíbili a o čem jste se bavili.

Řešení slovních úloh obecně:

  1. Přečíst si podrobně úlohu.
  2. Udělat si zápis – číselný nebo obrázkový.
  3. Ujasnit si, co máme vypočítat.
  4. Sestavit rovnici nebo schéma, podle typu úlohy.
  5. Vyřešit rovnici – provést zkoušku nebo dosazení do zadání – dává to smysl?
  6. Co jsme počítali? Je to přesně to, co máme napsat do odpovědi?
  7. Je odpověď smysluplná? Odpovídá na otázku?

Hana Zahrádková, Učitelská platforma