Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Čtenářství: Co by mělo dítě zvládnou na prvním stupni

Očekávané výstupy na konci 1. období (tzn. na konci 3. třídy)

Žák                      

              – čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku,            

              – vyjadřuje své pocity z přečteného textu,                        

              – rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění,     

              – pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností.                                                      

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (spíš s lehkým mentálním postižením):                   

 Žák                     

              – si pamatuje a reprodukuje jednoduché říkanky a dětské básně,            

              – reprodukuje krátký text podle otázek a ilustrací,          

              – při poslechu pohádek a krátkých příběhů udržuje pozornost.

Očekávané výstupy na konci 2. období (tzn. na konci 5. třídy)

Žák                      

              – vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je,            

              – volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma,       

              – rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů,

              – při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (např. s lehkým mentálním postižením) :

 Žák                     

              – dramatizuje jednoduchý příběh,

              – vypráví děj zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek,   

              – čte krátké texty s porozuměním a reprodukuje je podle jednoduché osnovy,

              – určí v přečteném textu hlavní postavy a jejich vlastnosti,         

              – rozlišuje poezii a verše,            

              – rozlišuje pohádkové prostředí od reálného,                  

              – ovládá tiché čtení a orientuje se ve čteném textu.

(Zdroj: Jana Kocourková Počáteční čtení a čtenářství na 1. stupni – prezentace k webináři)

Záznam z webináře.