Doučujte.cz

Pomáháme doučováním

Co by dítě mělo zvládnout na prvním stupni v matematice?

Spolu s Učitelskou platformou jsme připravili základní přehled toho, co by se žáci měli naučit v matematice v jednotlivých ročních prvního stupně, aby bez problémů mohli v následujícím roce pokračovat.

Výstupy jednotlivých ročníků 1. stupně ZŠ v předmětu Matematika 

  • 1. ročník 

– dokáže se orientovat v prostoru (před, za, vedle, vpravo, vlevo) 

– osvojí si číselnou řadu 0 – 20 

– zakreslí čísla do 20 na číselnou osu 

– zapisuje a čte číslice do 20 

– seřadí čísla podle velikosti 

– používá matematické symboly: plus, mínus, rovná se, větší, menší 

– rozloží čísla na desítky a jednotky 

– sčítá a odčítá v oboru do 20 

– řeší jednoduché slovní úlohy 

– přiřazuje čísla k danému počtu prvků  

– porovnává čísla 

– pozná: čtverec, trojúhelník, obdélník, kruh 

– seznámí se se značkou pro: litr, kilogram, metr, korunu 

  • 2. ročník 

– s porozuměním pracuje s učivem 1. ročníku 

– čte a zapisuje čísla 0 – 100 

– orientuje se na číselné ose celých čísel do 100 

– porovnává čísla do 100 

– zvládá sčítání a odčítání celých desítek a jednoduchých příkladů bez přechodu přes celé 

– zaokrouhluje na desítky 

 – řeší a vytváří jednoduché slovní úlohy o kolik více, méně 

– zná pojem násobení a dělení 

– zvládne příklady malé násobilky do pěti 

– zná základní princip rýsování a připraví si správné pomůcky 

– rozezná čáru přímou, křivou a lomenou 

– vyznačí bod, narýsuje přímku a úsečku 

– pozná geometrická tělesa – krychle, kvádr, koule, válec 

– zná značku pro metr a centimetr 

– měří úsečky v centimetrech 

  • 3. ročník 

– s porozuměním pracuje s učivem předchozích ročníků 

– pamětně násobí a dělí přirozená čísla do 100 

– sestavuje příklady násobení a dělení u jednoduchých slovních úloh 

– řeší jednoduché slovní úlohy pomocí sčítání, odčítání, – násobení, dělení 

– pracuje s tabulkou násobků 

– zaokrouhluje na stovky 

– sčítá a odčítá dvojciferná čísla v oboru do 100 s přechodem přes základ 

– sčítá a odčítá dvojciferná čísla písemně 

– dodržuje zásady bezpečného a správného rýsování 

– rýsuje přímku, úsečku, polopřímku, vyznačí bod 

 – měří délky úseček (na cm, mm), porovnává 

– sestrojí grafický součet úseček 

– změří vzdálenost v m 

– určuje průsečík úseček 

– poznává a pojmenovává základní rovinné a prostorové útvary 

  • 4. ročník 

– s porozuměním pracuje s učivem předchozích ročníků 

– zapíše a přečte čísla do 1 000 000 

– vyhledává čísla na číselné ose 

– sčítá a odčítá čísla do milionu – pamětně i písemně  

– zaokrouhluje a odhaduje výsledky 

– sestaví a řeší jednoduchou slovní úlohu k daným příkladům s porozuměním 

– násobí a dělí v oboru malé násobilky 

– dělí se zbytkem v oboru malé násobilky 

– písemně násobí jednociferným i dvouciferným činitelem 

– písemně dělí jednociferným dělitelem 

– zná základní jednotky hmotnosti, délky, objemu a času 

– převádí jednotky hmotnosti a délky 

– pracuje s jednoduchými tabulkami, grafy 

– sestrojí kolmici, rovnoběžky, různoběžky 

– narýsuje trojúhelník, čtverec, obdélník, kružnici 

– rozlišuje kružnici, kruh 

 – pozná pravoúhlý trojúhelník 

– vypočítá obvod čtverce, obdélníku 

  • 5. ročník 

– s porozuměním pracuje s učivem nižších ročníků 

– zapíše a přečte čísla do 1 000 000 

 – sčítá a odčítá do 1 000 000 (zpaměti a písemně) 

– násobí 10, 100, 1000, …30, 300, 3000 

– zaokrouhluje na tisíce, desetitisíce, statisíce 

– řeší a vytváří jednoduché slovní úlohy do milionu 

– napíše čísla v desítkové soustavě 

– orientuje se na číselné ose 

– převádí základní jednotky času, délky, hmotnosti a objemu 

– porovnává čísla, provádí odhady 

 – písemně násobí jednociferným, dvojciferným a trojciferným činitele 

 – písemně dělí jednociferným i dvouciferným dělitelem  

– řeší slovní úlohy o jedné neznámé 

 – řeší jednoduché rovnice 

– zná znaky římských číslic, čte jednoduché římské číslice 

– přečte a zapíše jednoduché zlomky 

 – použije jednoduchý zlomek v praxi 

– seznámí se s používáním desetinných čísel 

– porovnává, zaokrouhluje a pracuje s des. čísly 

– sčítá a odčítá desetinná čísla v jednoduchých příkladech 

– sestaví jednoduchou tabulku, graf, porovnává dané číselné údaje, údaje vyhodnotí 

– použije jednoduchou osu souměrnosti 

– sestrojí čtverec, obdélník a trojúhelník 

– zná a vysvětlí pojmy: trojúhelník pravoúhlý, rovnoramenný, rovnostranný 

– sestrojí kolmice, rovnoběžky, různoběžky 

– sestrojí kruh, kružnici 

– vypočítá obvod trojúhelníku a čtyřúhelníku 

– pojmenuje čtyřúhelníky 

– určí obsah čtverce a obdélníka ve čtvercové síti 

 – seznámí se se základními jednotkami obsahu cm2, d m2, m2, k m2 

– dodržuje pravidla a zásady při rýsování